1. Nejprve je nutné si určit, jaký DRUH UČENÍ ovládáte nejlépe, zda optický, sluchový, pohybový nebo třeba hmatový a čichový. Obvykle se všechny kombinují, nicméně se dá pomocí různých testů poznat, který z nich převládá. Když u Vás bude dominovat například sluchový, nejvíce informací si zapamatujete pomocí poslechu.
2. Dále byste si měli učivo ROZVRHNOUT. Mnozí můžou namítat, že stres je donutí učit se rychleji. Problém tkví v tom, že čím rychleji učivo nabydete, tím rychleji ho zapomenete. Nechte si tedy dostatek času na vštepovaní a OPAKOVÁNÍ. Jak se říká: „Opakování je matka moudrosti.“
3. Když už máte rozvržený čas, je potřeba PŘECHÁZET Z TEORETICKÉ ČÁSTI DO PRAKTICKÉ. V reálu to může vypadat třeba tak, že se naučíte teorii, jak se v němčině skloňují podstatná jména, a za odměnu si dáte cvičení. Kdybyste začali cvičením, může se stát, že pohoříte a pak už nebudete mít do učení teorie chuť.
4. PROKLÁDÁNÍ PŘEDMĚTŮ se dost často podceňuje. Představte si to asi takto: na každý předmět máte v hlavě jeden šuplík. Když je šuplík přeplněn a vy do něj neustále něco dáváte, věci z něj začnou vypadávat a učení tak postrádá na efektivitě. Když ovšem přejdete k jinému šuplíku, ten předchozí se mezitím stačí uklidit a Vy pak do něj můžete znovu něco dávat.
5. Aby Vás učení nezačalo nudit hned po prvních dvaceti minutách, zkuste STŘÍDAT RŮZNÉ ZDROJE. Pokud Vás baví víc dokumenty, určitě s nimi nezačínejte. Nejdřív odveďte horší práci, třeba čtení knihy, a pak si pusťte dokument. V opačném případě byste neustále mysleli na to, že za chvíli budete muset jít číst a současná činnost by postrádala na účinnosti.
6. Dělání PRAVIDELNÝCH PŘESTÁVEK je krizovým bodem učení. Student se učí několik hodin v kuse a poté „odpadne“. Ještě častější případ je, že se přestávky dělají čím dál častěji, prodlužují se a nakonec se návrat k učení nekoná. Je dobré si určit předem, jak časté a jak dlouhé přestávky si budeme dělat a řídit se podle toho.
Možná si říkáte, že se sice jedná o krásné rady, ale Váš největší problém tkví v tom, že se vůbec nedokážete k učení „dokopat“. V tom případě si vytvořte HARMONOGRAM ODMĚN. Za každou DOBŘE odvedenou práci si vymyslete odměnu, která Vám udělá radost. Záleží jen na Vás, zda se bude jednat o čokoládu, film nebo sraz s kamarády.